خرید طلای آبشده سرمایه گذاری کم ریسک

خرید طلای آبشده سرمایه گذاری کم ریسک

خرید طلای آبشده

خرید طلای آبشده یک سرمایه گذاری مطمئن برای افراد است که برای حفظ ارزش پول انجام میشود. در صورتیکه با آگاهی کافی وارد این بازار شوید، می توانید از مزایای آن بهره مند شوید. در هنگام خرید طلای آبشده حتما باید از عدم تقلبی بودن آن با چک کردن کد ری گیری اطمینان حاصل کنید.

در این مقاله به معرفی طلا آبشده، روش خرید طلای آبشده برای کسب بیشترین سود و راهکار شناسایی طلای تقلبی می پردازیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 طلای آبشده چیست؟

طلای آبشده یا Melt Gold نوعی از طلاست که از طریق فرآیند خاصی تصفیه و پاکسازی میشود و با حذف شدن افزودنی های زیادی از آن، خالص تر میشود. این خلوص بالا از طریق فرآیند جداسازی و شست و شو ایجاد میشود.

طلای متفرقه یا Scrap Gold ماده اولیه تولید آبشده است که در اصل همان طلاهای دست دومی هست که مردم به طلا فروشی ها می فروشند. در بازار ممکن است لفظ ” طلای خام ” را نیز بشنوید که همان طلای آبشده مدنظر است.


 شکل ظاهری طلای آبشده به چه صورت است؟

شکل ظاهری طلای آبشده عموما به صورت مفتول و یا مکعب مستطیل می باشد. مکعب مستطیل عموما در بین عمده فروش های طلا برای خرید و فروش کاربرد دارد اما شکل مفتولی آن که رایج ترین نوع آن است برای کارگاه های طلاسازی استفاده می شود که بتوانند به میزانی که نیاز دارند از این مفتول بردارند و استفاده کنند.

طلای آبشده

روش های خرید طلای آبشده چیست؟

به صورت کلی دو روش معامله نقدی و کاغذی وجود دارد.

روش نقدی: ساده ترین و بهترین روش خرید طلای آبشده، به صورت نقدی است که یعنی همان روز نقدا کل پول خود را پرداخت می کنید و کل طلای آب شده خریداری شده خود را هم دریافت می کنید و عملا تمام قسمت های معامله همان روز به اتمام می رسد و خیال هر دو طرف راحت خواهد بود.

روش کاغذی: در این روش، شما عملا با ریسک بسیار بالاتری معامله می کنید و به سه دسته مجزا تقسیم می شود.

۱. طلای آبشده شرطی

۲. طلای آبشده فردایی

۳. طلای آبشده شنبه ای یا فردایی

هر کدام‌از این ۳ حالت، مشخصات خود را دارند و دارای ریسک های متفاوتی هستند. در این حالت شما قیمت آینده طلا را پیش بینی می کنید و در صورت درست یا غلط بودن، سود یا ضرر خواهید کرد یعنی در واقعیت، طلایی به صورت فیزیکی معامله نمیشود و فقط از اختلاف قیمت آینده و امروز، سود یا ضرری خلق می شود.

در مورد معاملات کاغذی، بحث و چالش های زیادی وجود دارد و خیلی از افراد این‌ روش را درست و حرفه ای می دانند و خیلی از صاحب نظران نیز این گونه معاملات را به دلیل ریسک خیلی بالا و دستکاری های زیادی که در بازار می شود مناسب معامله گری نمی دانند.

به صورت کلی، اگر زمان زیادی در این بازار هستید و در معاملات خود پرریسک عمل می کنید، میتوانید این نوع معاملات را با حجم کم تست کنید ولی اگر تازه وارد هستید یا پرریسک عمل نمی کنید، اصلا به فکر ورود به این نوع معاملات نباشید.

تشخیص تقلبی بودن طلا آبشده

برای اینکه مطمئن باشید طلایی که خرید می شود تقلبی نباشد حتما باید کد ری گیری روی طلای آبشده، حک شده باشد. طلا ساز قسمت کوچکی از طلای آبشده خود را به آزمایشگاه عیار سنجی ارسال می کند و این نمونه مورد آزمایش قرار گرفته و در نهایت روی طلا یک کد حک میشود که به آن ” کد انگ ” گفته می شود.

برای نوشتن وزن و عیار هر قطعه طلا روی آن از یک خط کسری استفاده می شود که در بالای ‌این کسر، مقدار وزن آن به گرم و در زیر خط کسری، عیار آن نوشته می شود.


سود خرید طلای آبشده بیشتر است یا شمش؟

شمش طلا، طلای وارداتی ( عمدتا از کشور سوییس ) است که معمولا عیار ۲۴ یا ۹۹۵ دارد و چون وزن دقیق و بسته بندی شکیل دارد معمولا مقداری اجرت دارد و کمی باید گران تر آن را تهیه کنید، اما در تمام دنیا خرید و فروش آن به راحتی صورت میگیرد.

در عوض طلای آبشده همانطور که گفته شد به شکل مفتول است و برای کارگاه های طلاسازی استفاده می شود به همین دلیل اجرتی روی آن محاسبه نمیشود. پس برای سرمایه گذاری با هزینه کمتر مناسب تر است اما از حق نگذریم که بین المللی بودن شمش های سوییسی هم، امنیت خرید و فروش سرمایه ما را در آینده تضمین می کند.

باید خاطر نشان کرد که شمش های گرمی هم وجود دارد که شما میتوانید با مبالغ پایین هم آن را خریداری کنید ولی چون اجرت بیشتری دارد خیلی برای سرمایه گذاری مناسب نیستند.

برای اینکه خیال خود را از بابت‌ درست بودن عیار سنجی راحت کنید میتوانید شماره انگ نوشته شده ( که‌ معمولا در تهران ۶ رقمی و در شهرستان ها ۴ رقمی است ) را از مراکز ری گیری شهر خود استعلام‌ بگیرید.

روش خرید طلا


مزایا و معایب خرید طلای آبشده چیست؟

مزایای خرید طلای آبشده:

  • نقد شوندگی بالا هنگام فروش خرید
  • بدون‌ مالیات
  • حباب قیمتی خیلی کم در هنگام خرید
  • حفظ ارزش پول در بلند مدت
  • خرید متناسب با انواع بودجه ها
  • نداشتن اجرت ساخت

معایب خرید طلای آبشده چیست؟

  • احتمال تقلبی بودن
  • احتمال وجود نا خالصی
  • ریسک نگهداری در منزل
  • فروشنده ها به صورت کلی زیر ۱۰ گرم نمیفروشند

عیار طلای آبشده

همان طور که گفتیم ماده اولیه طلای آبشده ، طلاها و زیورآلات مردم است که در ایران، اکثر این زیورآلات دارای عیار ۱۸ هستند. در روند تولید، دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد که همه طلاهایی که در حال ذوب هستند، دارای عیار ۱۸ نباشند پس اگر طلایی با عیار بالاتر بخواهد ذوب شود، در این صورت برای پایین آوردن میانگین عیار و رساندن آن به ۱۸ ، از ترکیب کردن نقره استفاده میکنند. اگر طلایی با عیار پایین تر بخواهد ذوب شود، در این صورت برای بالا آوردن میانگین عیار و رساندن آن به ۱۸ ، از سکه های با عیار بالاتر مثلا ۲۱.۶ استفاده میکنند.

نتیجه گیری

خرید طلای آبشده کار بسیار پر سودی است و با ریسک معقول، ولی باید بدانید چه زمانی بخرید و چه زمانی بفروشید و از کجا بخرید که مطمئن باشد.

ترجیحا سعی کنید از فردی آشنا و متخصص و یا از فروشگاه های معتبر و معروف شهر خود، خرید خود را انجام دهید تا از خالص بودن طلای خود مطمئن باشید و حتما سعی کنید که شماره انگ طلا را نیز چک کنید.

این بازار برای سرمایه گذاری فوق العاده است چون شما هیچ کارمزدی نمی پردازید و هر وقت هم‌ بخواهید میتوانید به راحتی بفروشید و پول نقد دریافت کنید ولی ریسک های خاص خودش را هم دارد.

اگر بخواهید خیلی تخصصی در این بازار معامله کنید نیاز به آموزش حرفه ای دارد و بحث مفصلی است ولی اگر بخواهم تجربه بیشتر از ۶ سال معامله گری حرفه ای را در دو نکته جادویی بدانید:

  1. خرید طلای آبشده را پله پله انجام دهید یعنی در هیچ قیمتی همه پول خود را خرید نکنید و برای قیمت های پایین تر هم پولی کنار بگذارید و خرید خود را در قیمت های متفاوت انجام دهید چون یادتان باشد بازار همیشه به شما فرصت ورود در پایین تر را میدهد پس هیچ وقت عجله نکنید.
  2. . مطمئن باشید خرید طلای آبشده حتی اگر در بلند مدت سود خیلی خوبی هم به شما ندهد حداقل، سرمایه شما را به صورت دلاری کاملا حفظ می کند پس عملا ریسک زیادی را متحمل نمی شوید و امنیت سرمایه شما نیز تضمین است پس به نظرم به جای اینکه به فروش طلا فکر کنید، پله پله به خرید آن فکر کنید.

و در آخر کلید موفقیت در بازارهای جهانی توجه به این نکته است که؛ طلای جهانی زمانی که زیر ۲۰۰۰ دلار است واقعا قیمت ارزشمندی دارد و در سال های آینده مطمئن باشید عددهای بالاتری را خواهد دید پس با رعایت مدیریت ریسک و سرمایه، در قیمت های زیر ۲۰۰۰ دلار، خریدار طلا باشید.

مهدی صادقی نیا

مهدی صادقی نیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search

فهرست مطالب

ما را دنبال کنید

اشتراک گذاری